Begeleiding op specifieke diëten

//Begeleiding op specifieke diëten
Begeleiding op specifieke diëten 2018-10-02T15:09:09+00:00
Specifieke diëten

Met een dieet beginnen doe je niet zomaar. Wat is jouw aanleiding te starten met een dieet? En wat is je doel? Je kunt om uiteenlopende reden behoefte hebben aan de professionele begeleiding van een diëtist. ProFitt geeft je daarom graag een dieetadvies op maat met begeleiding op specifieke diëten. Een advies en plan waarbij jij je goed voelt en waarmee je een blijvend resultaat kunt behalen. Ontdek wat ProFitt voor jou kan betekenen.

Heb je een gezond gewicht (BMI 20-25) maar wil je toch wat kilo’s afvallen? Wil je weten of je wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt? Of heb je andere vragen over gezonde voeding in het algemeen? Je ProFitt diëtist kan je helpen bij al je voedingsvragen.
Heb je overgewicht (BMI 25-30) of obesitas (BMI >30) en wil je afvallen? Door een voedingsadvies op maat, gericht op jouw leefstijl en eetgewoonten is een dieet beter vol te houden. Je ProFitt diëtist begeleidt je bij deze leefstijlverandering en het vasthouden van je streefgewicht!
Heb je ondergewicht (BMI <20) of ben je de laatste tijd ongewenst afgevallen? Het is dan verstandig contact op te nemen met een diëtist om op verantwoorde wijze gewichtstoename te realiseren. Je diëtist kan je vele mogelijkheden bieden en je goed begeleiden om het ondergewicht of de ondervoeding tegen te gaan.
Heb je Diabetes Mellitus type 1 of type 2? En weet je niet meer wat je wel of niet mag en kan eten? Heb je vaak een hypo (te lage bloedsuiker <4 mmol/L) of juist een hyper (te hoge bloedsuiker)? Je diëtist stelt een op jouw voedingspatroon, leefstijl en medicatie aangepast diabetes dieet voor je op. De intensieve begeleiding bij diabeten zorgt voor mooiere, stabielere bloedsuikers. Dit leidt tot  een prettiger leven, met minder fysieke klachten, doordat je weet wat je kunt eten en grip hebt op hypo’s en hyper’s.
Komen klachten als het koud krijgen, trillerigheid, transpireren, plots wit worden, humeur veranderingen, concentratieproblemen, hoofdpijn en/of het gevoel dat je direct moet eten je bekend voor? Mogelijk kamp je met een hypoglykemie. Je bloedsuiker kan dan onder de 2,8 mmol/L duiken, zonder dat er bij jou diabetes mellitus type 2 is geconstateerd. Na het eten van suiker verdwijnen de klachten weer omdat de bloedsuikerspiegel stijgt. Na het analyseren van je voedingspatroon, je klachten en je leefstijl stelt de diëtist een dieet op maat op voor je.
Bij het prikkelbare darm syndroom komen de volgende klachten vaak voor: obstipatie of diarree, een opgeblazen gevoel, winderigheid, slijm bij de ontlasting. De hevigheid van de reacties in de dikke darm zijn wisselend. De klachten kunnen worden beïnvloed door voeding, weinig beweging, stress, wachten met toiletbezoek en roken. Omdat de oorzaak van PDS niet bekend is het moeilijk te behandelen. De diëtist geeft je voedingsadviezen en leefstijladviezen met betrekking tot bovenstaande oorzaken. Vaak met als resultaat dat klachten verlichten of zelfs verdwijnen!
Het FODMAP arme dieet is effectief bij klachten van het prikkelbaar darm syndroom (IBS). Bij 75% van de mensen die dit dieet volgen verminderen de klachten en bij sommige verdwijnen de klachten zelfs geheel.
FODMAP staat voor fermenteerbare, oligo-, di-, mono-sacchariden en polyolen. Dit zijn allemaal groepen koolhydraten, die voor klachten kunnen zorgen in de darmen. Dit komt doordat deze niet goed worden opgenomen in de darm bij mensen met PDS. Dit kan voor problemen zorgen (lucht, obstipatie, diarree). Door het FODMAP arme dieet te volgen kunnen de klachten verdwijnen en kan er bovendien gekeken worden welke groepen voedingsmiddelen goed en wellicht minder goed verdragen worden. Dat wordt onderzocht met een eliminatie (weglaten) – introductie (weer opnieuw toevoegen) dieet.
Obstipatie (niet naar de WC kunnen gaan) of diarree kunnen erg belastend zijn. Het maakt je onzeker en geeft je een onprettig gevoel. Je diëtist kijkt met je naar je voedingspatroon en let daarbij op het gebruik van vezels, vocht, fruit, groente, regelmaat in de voeding en de activiteit van je leefstijl. Aan de hand van deze factoren wordt gekeken naar jouw voedingsgewoonten en wensen en stellen we samen een dieet op maat op, zodat de klachten verminderen of verdwijnen.
Heb je bloed laten prikken en zijn je cholesterolwaarden te hoog? Een diëtist kan je helpen deze waarden naar beneden te krijgen door te streven naar gewichtsdaling, een gezond voedingspatroon met een juist gebruik van vetten en een meer actieve leefstijl. Met voeding kun je de cholesterolwaarden met zo’n 10-15% verbeteren. Het dieet, gericht op jouw eet- en drink gewoonten, resulteert in het verbeteren van het totaal cholesterol, het LDL (slechte cholesterol) en de triglyceriden en het verhogen van het HDL (goede cholesterol).
COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) is de verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Wanneer je een  longziekte hebt is je fysieke conditie vaak sterk verminderd. Hierdoor ontstaat aan de ene kant mogelijk overgewicht door verminderde fysieke activiteit. Dit overgewicht verergert de COPD en zal op verantwoorde wijze omlaag moeten worden gebracht. Aan de andere kant zorgt de verminderde lichamelijke conditie vaak voor minder eten. Eten kost immers energie en ook de eetlust neemt dus vaak af. Bij ondervoeding of ondergewicht is op verantwoorde wijze aankomen van belang. Gewichtstoename zorgt ervoor dat jij je minder futloos voelt en dat jij als COPD patiënt meer energie zult hebben.
Maag-lever-darm problematiek is erg breed en kent verschillende klachten zoals: brandend maagzuur, maagpijn, verstopping, diarree of buikpijn. Als diëtist kijk ik naar je manier van eten en drinken en de mate waarop je aan lichaamsbeweging doet. Je zult leefstijladviezen krijgen op gebied van vezelrijke voeding, voldoende beweging, een gezond gewicht, toiletgedrag en roken. Pak je klachten aan en neem contact op met je ProFitt diëtist.
Een eetstoornis wil zeggen dat er een storing plaatsvindt in de manier waarop jij eten beleeft, zoals bij anorexia nervosa, bolimia of bench eating disorder. Je hebt vaak geen grip meer op voeding en je voedingspatroon. Een diëtist kan je helpen het beeld over een gezond en verantwoord voedingspatroon terug te vinden. De begeleiding vindt plaats op basis van vertrouwen en gaat in jouw tempo! Heb je vragen over de begeleiding, neem dan vrijblijvend contactop met je ProFitt diëtist.
Je kunt voor veel voedingsmiddelen overgevoelig zijn: koemelk, kippenei, soja, pinda’s, noten, zaden, vis en schaal- en scheldieren. Symptomen als braken, misselijkheid, buikpijn, krampen, diarree, eczeem of jeuk kunnen overgevoeligheid voor voedsel aantonen. Een bloedonderzoek of huidtest kan een allergie diagnose vaststellen. Als diëtist kan ik je helpen verdachte voedingsmiddelen te evalueren, een eetpatroon op te stellen waarbij je klachtenvrij kunt eten en toch een volwaardige voeding binnenkrijgt.
Om goed te kunnen presteren heb je de juiste voeding nodig. En sportdieet helpt je bij het behalen van betere sportprestaties en een sneller herstel. Door te kijken naar je trainingsschema en de duur, intensiteit en trainingstijden van jouw trainingssessies stelt je ProFitt sport diëtist een sportadvies op maat op. We houden rekening met jouw voorkeuren en smaak. Op naar de top met je ProFitt diëtist!
Tijdens de zwangerschap moeten jij en je kindje 9 maanden lang voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Een gebalanceerde voeding zorgt voor een optimale groei en ontwikkeling van de baby. Heb je vragen over voeding bij je zwangerschap? Schakel dan een diëtist is. We kunnen je helpen bij vragen als: welke producten mag ik wel/niet gebruiken? Hoe houd ik mijn gewicht onder controle tijdens de zwangerschap? Moeten de baby en ik extra vitamines gebruiken? Kan ik iets doen tegen misselijkheid of brandend maagzuur? Ben je zwangerschapsdiabeet en wil je weten wat je mag eten? Neem dan contact op met de ProFitt diëtist.
Met al dat snoep, frisdrank en eten op iedere hoek van de straat wordt het kinderen wel erg moeilijk gemaakt gezond te eten. Dit zien we terug in het steeds meer voorkomen van overgewicht bij kinderen. Voor kinderen geldt een andere BMI (Body Mass Index) dan voor volwassenen. Je diëtist helpt je kind te leren wat gezonde en verantwoorde keuzes zijn. Snoepen kan, alleen wat, hoeveel en met welke mate? In de begeleiding streven we, afhankelijk van de BMI en leeftijd van je kind, naar behoud van een stabiel gewicht of minimale gewichtsdaling. De groei zorgt er voor dat een kind gedurende de begeleiding verbetert in de BMI. Wil je met je kind aan de slag met gezonde voeding en een actieve leefstijl? Je ProFitt diëtist helpt je hierbij!
Wil je graag je vetpercentage op een betrouwbare manier laten meten? Of wil je weten wat voor type lichaam je van nature hebt (mesomorf, ectomorf of endomorf)? Dat kan gedaan worden door een van onze sportdiëtisten m.b.v. een 4- of een 8 punts huidplooimeting.