Vitamine D gebruik, wat is de richtlijn

Vitamine D, aanvullen met supplement? ja of nee

Vitamine D is van belang voor een goede botopbouw. Een gebrek aan vitamine D veroorzaakt rachitis bij kinderen. Bij volwassenen leidt een ernstiggebrek aan vitamine D tot osteomalacie. Bij deze aandoeningen is het botzwak en pijnlijk. Tevens kan vitamine D-gebrek spierzwakte en spierkrampen veroorzaken.

Vitamine D komt van nature voor in een beperkt aantal voedingsmiddelen,zoals vette vis, lever, vlees, eieren en melkproducten. Het wordt verderal decennia lang toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproductenen mag inmiddels ook aan andere producten worden toegevoegd.
Daarnaast kan in de Nederlandse situatie de mens van maart tot november onder invloed van zonnestraling zelf vitamine D aanmaken in de huid. Mensen met een verhoogd risico op een tekort aan vitamine D kunnen ditaanvullen met een supplement.

De voedingsnorm betreft de totale behoefte aan vitamine D. Een deel van die behoefte wordt vervuld via aanmaak in de huid onder invloed van zonlicht. De rest moet uit voeding en eventueel supplementen worden verkregen. Bij iemand met een lichte huidskleur* die regelmatig in de zon komt, is gemiddeld over het hele jaar ruwweg twee derde afkomstig uit zonlichtblootstelling en een derde van de vitamine D uit voeding.

Samengevat:

Vitamine D supplement gebruiken:
Kinderen tot 4 jaar10 microgram
Vrouwen tussen 50 –   70 jaar10 microgram
Mannen + vrouwen 70+20 microgram
Zwangere vrouwen10 microgram
Mensen met een donkere huidskleur10 microgram
Volwassenen die minder dan 30 min buiten zijn10 microgram

 

 

Voor gehele rapport zie site gezondheidsraad
http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/samenvatting%20vitamine%20D.pdf
http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/persberichtvitamineD201215.pdf

Door | 2017-07-17T09:06:59+02:00 oktober 9th, 2012|Blog|Reacties uitgeschakeld voor Vitamine D gebruik, wat is de richtlijn

About the Author: